Sammenhæng og nærhed
Stadig flere patienter har komplekse sygdomsforløb, som går på tværs af specialer
og sektorer. Vores mål er, at flere sundhedsydelser leveres i patientens hjem eller
nærområde i et tæt samarbejde med kommune, praktiserende læge og speciallæge
samt støttet af de digitale muligheder. Vi stiller vores specialistviden til rådighed for
vores samarbejdspartnere og giver faglig sparring, så vi i fællesskab sikrer, at patienten kan være på rette sted med den rette behandling. Patienten skal opleve et trygt
og sammenhængende forløb.
Indsatser
Alle relevante afdelinger arbejder med at undgå unødvendige indlæggelser og ambulante besøg bl.a. ved at:
Give mulighed for rettidig faglig sparring til praktiserende læger, vagtlæger og speciallæger både telefonisk
og digitalt.
Forbedre koordineringen i overgange i patientforløbet med særligt fokus på henvisninger og epikriser.
Udvikle forløb for den skrøbelige ældre medicinske patient med fokus på demens, så behandlingen kan varetages
i borgerens nærmiljø.
Udbuddet af subakutte konsultationer kvalificeres i samarbejde med almen praksis og den præhospitale
virksomhed med henblik på at sikre et optimalt tilbud, øge kendskabet og herved forbedre muligheden for at
konvertere akut indlæggelse til et fagligt kvalificeret ambulant tilbud.
Patienterne tilbydes IV-behandling ambulant i nærmiljø eller eget hjem i samarbejde med kommunerne.
Alle afdelinger arbejder sammen om at udnytte hospitalets samlede kapacitet og undgå overbelægning.
Indikatorer og mål
Alle afsnit gennemfører audit på henvisninger og epikriser årligt, og der følges op på antallet af genindlæggelser i
de tværsektorielle klynger.
Minimum 90 % af patienterne får epikrisen udleveret ved udskrivelsen.
Stikprøve audit i tværsektorielt projekt om forløb for den ældre medicinske patient.
Øget tilbud af relevante og konkrete subakutte tilbud med henblik på 50 % forbedret udnyttelsesgrad.
Yderligere seks afdelinger indfører antibiotikapumpebehandling, og patienter udskrives til IV-behandling i hjemmet koordineret med kommunen.
Belægning under 90 % i gennemsnit på alle sengeafsnit.
Udskrivelse af patienter før kl. 12 øges med 20 % for de patienter, der har været indlagt mere end 3 døgn.
2021 7
Strategiske spor 20212025
Kolofon Redaktion Hospitals MED-udvalget Udvidet Hospitalsledelse Tekst Den samlede administration, Aalborg UH Layout Lone Laursen, Dorte Andersen Kommunikation, RN Tryk Stibo Complete Yderligere information Telefon: 97 66 00 00 E-mail: aalborguh@rn.dk www.aalborguh.rn.dk ISBN: 978-87-90880-94
Aalborg Universitetshospital er et universitetshospital, som leverer højt specialiseret behandling, forskning og uddannelse på højeste niveau. er et akuthospital, som handler hurtigt og effektivt, når patienten har brug for det. er nærområdets hospital, hvor patienterne møder høj kvalitet og god sam
Aalborg Universitetshospital Patientens hospital Vores arbejdsplads Patientens behov er vores opgave Vision Som patient oplever du, at Vi sikrer, at du får den bedste behandling gennem forskning, faglig udvikling og uddannelse Du bliver vejledt, så du sammen med dit team kan træffe de valg, der
Sammen udvikler vi morgendagens behandling Sammen uddanner vi morgendagens medarbejdere
Strategiske 62021 2025
spor 2021 2025 Udvidet Hospitalsledelse har udpeget fire fælles strategiske spor som de vigtigste for hospitalets udvikling de kommende år. De strategiske spor er kvalificeret bredt på hospitalet med bidrag fra hospitalets MED-udvalg og ledelsessystemet. Ledere og MED-repræsentanter har et fælles a
Den bedste behandling tilpasset den enkelte patient At tilbyde patienten den bedste behandling er det vigtigste mål for Aalborg Universitetshospital. Derfor arbejder vi systematisk med læring gennem forskning, RKKP-databaser, nationale MDT-konferencer m.m. I klinikken arbejder vi også systematisk me
Samarbejde og sammenhæng på tværs Aalborg Universitetshospital arbejder sammen med kommuner, praktiserende læger og speciallæger om at styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tæt på borgeren, så de dele af forløbet, der ikke kræver hospitalets specialistviden, kan håndteres i primær sektor.
Forskning, uddannelse og innovation Ved Aalborg Universitetshospital gennemføres forskning i alle hospitalets kliniske specialer med henblik på at forbedre forebyggelse, undersøgelse, diagnostik, behandling og pleje. Udviklingen indenfor forskning, uddannelse og innovation sker i tæt og formaliseret
Ledelse og MED-samarbejde God ledelse og et godt MED-samarbejde er en forudsætning for, at Aalborg Universitetshospital lykkes med sine kerneopgaver. Vi fortsætter arbejdet med at styrke den patientnære ledelse samt ledelseskommunikationen. Målet er, at alle ledere har mandat og handlekraft til at t
Handleplan 2021
Respekt for patientens tid ................................................. 6 Sammenhæng og nærhed ................................................. 7 På patientens præmisser ................................................. 8 Sikkerhed og kvalitet for patienten .......................
NATIONALE MÅL : BEDRE KVALITET, SAMMENHÆNG OG GEOGRAFISK LIGHED I SUNDHEDSVÆSNET BEDRE HÆNGENDE FORLØB STYRKET INDSATS FOR KRONIKERE OG ÆLDRE PATIENTER FORBEDRET OVERLEVELSE SIKKERHED BEHANDLING AF HØJ KVALITET HURTIG UDREDNING OG BEHANDLING ØGET FLERE SUNDE LEVEÅR MERE EFFEKTIVT INDDRAGELS
Handleplan 2021 Handleplanen beskriver de vigtigste hospitalsindsatser for Aalborg Universitetshospitals tre kerneopgaver: Alle patienter får et sammenhængende, sikkert og effektivt forløb med høj faglig kvalitet Forskning, udvikling og innovation, så vi også fremadrettet kan levere det bedste til
Respekt for patientens tid Patienterne på Aalborg Universitetshospital skal opleve effektive og sammenhængende forløb med høj kvalitet. Der skal være respekt for patientens tid i det samlede patientforløb i form af hurtig udredning og korte ventetider, hvor der samtidig tages højde for patienternes
Sammenhæng og nærhed Stadig flere patienter har komplekse sygdomsforløb, som går på tværs af specialer og sektorer. Vores mål er, at flere sundhedsydelser leveres i patientens hjem eller nærområde i et tæt samarbejde med kommune, praktiserende læge og speciallæge samt støttet af de digitale mulighed
På patientens præmisser Patienters og pårørendes viden, ønsker og erfaringer kombineret med faglig ekspertise skaber øget kvalitet i behandlingen af den enkelte patient og i udviklingen af patientforløb. Som hospital har vi ansvaret for at forebygge ulighed ved at tilpasse forløbet til patientens re
Sikkerhed og kvalitet for patienten Sikkerhed og kvalitet for patienten har højeste prioritet på hospitalet og er grundlaget for, at hospitalets patienter får den bedste behandling. Arbejdet er forankret i ledelsesorganisationen, hvor de nødvendige rammer sikres med afsæt i Strategi for kvalitet og
Forskning, uddannelse og innovation Aalborg Universitetshospital indgår i et tæt samarbejde med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet om lægeuddannelsen på Aalborg Universitet. På tværs af hospitalets specialer leveres der forskningsbaseret diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering også på højt
En arbejdsplads I TOP Ledelses- og MED-systemet på Aalborg UH har fortsat stort fokus på at uddanne morgendagens medarbejdere samt rekruttere, introducere og fastholde dygtige ansatte i en periode med stigende krav til omstillinger og forandringer i forhold til COVID-19 og Nyt Aalborg Universitetsho
Ledelse og MED-samarbejde Arbejdet med matriklernes profiler og med at gøre hospitalet Klar til NAU har særligt fokus. Alle ledelser inddrager deres MED-udvalg som strategisk partner i klargøringsarbejdet, både i forhold til at klargøre driften, afprøve nye arbejdsgange og fastholde et godt arbejdsm
Her finder du mere viden På Personalenet har vi samlet en række dokumenter, som uddyber og giver baggrundsviden, værktøjer m.m. til flere af indsatserne i handleplanen. Siden har bl.a. links til mere info om: COVID-19 beredskab på Aalborg UH Klar til NAU NordEPJ Sikkert patientflow Patientens T