Respekt for patientens tid
Patienterne på Aalborg Universitetshospital skal opleve effektive og sammenhængende forløb med høj kvalitet.
Der skal være respekt for patientens tid i det samlede patientforløb i form
af hurtig udredning og korte ventetider, hvor der samtidig tages højde for
patienternes individuelle behov undervejs.
Patienten er vores omdrejningspunkt. Vi afstemmer forløb og logistik, så det
passer bedst ind i patientens og de pårørendes liv. Vi aflyser ikke er en vigtig
leveregel for os.
Indsatser
Fokus på kvalitet og rettidighed i alle patientforløb, herunder overholdelse af de maksimale ventetider.
Auditering og læring af relevante forløb.
Alle klinisk relevante afdelinger, som behandler kræft, skal medio 2021 have implementeret early warning-systemet. Systemet viser ud fra i forvejen definerede PAS-registreringer, hvor lang tid man har, inden
standardforløbstiden i kræftpakken overskrides.
Tiltag i det billeddiagnostiske område for at levere hurtigere diagnostik af høj faglig kvalitet.
Alle relevante afdelinger tilbyder patienten konsultationer digitalt eller via telefon, hvis der ikke er faglige
begrundelser for, at patienten skal komme ind på hospitalet.
Vi samler så vidt muligt patienternes ambulante besøg med fysisk fremmøde samme dag, når patienten
ønsker det.
Vi sikrer, at hospitalet i videst muligt omfang ikke aflyser aftaler med patienter.
Indikatorer og mål
Der er højst 45 dages erfaret ventetid til operation.
Mindst 75 % af patienterne udredes inden 30 dage.
Standardforløbstiderne til kræftbehandling efterleves for minimum 90 % af patienterne.
Mindst 90 % af svarene på MR- og CT-skanninger er afgivet til rekvirenten inden for 5 hverdage.
Minimum 33 % af de ambulante kontakter gennemføres via telefon eller digitalt. Videokontrollerne skal
udgøre mindst 10 % af de samlede virtuelle kontroller.
Muligheder og værktøjer ift. at samle ambulante besøg på samme dag afdækkes i pilotprojekt.
Indikator til opfølgning på aflysninger af aftaler afdækkes, og pilotprojekt sættes i gang.
62021
Strategiske spor 20212025
Kolofon Redaktion Hospitals MED-udvalget Udvidet Hospitalsledelse Tekst Den samlede administration, Aalborg UH Layout Lone Laursen, Dorte Andersen Kommunikation, RN Tryk Stibo Complete Yderligere information Telefon: 97 66 00 00 E-mail: aalborguh@rn.dk www.aalborguh.rn.dk ISBN: 978-87-90880-94
Aalborg Universitetshospital er et universitetshospital, som leverer højt specialiseret behandling, forskning og uddannelse på højeste niveau. er et akuthospital, som handler hurtigt og effektivt, når patienten har brug for det. er nærområdets hospital, hvor patienterne møder høj kvalitet og god sam
Aalborg Universitetshospital Patientens hospital Vores arbejdsplads Patientens behov er vores opgave Vision Som patient oplever du, at Vi sikrer, at du får den bedste behandling gennem forskning, faglig udvikling og uddannelse Du bliver vejledt, så du sammen med dit team kan træffe de valg, der
Sammen udvikler vi morgendagens behandling Sammen uddanner vi morgendagens medarbejdere
Strategiske 62021 2025
spor 2021 2025 Udvidet Hospitalsledelse har udpeget fire fælles strategiske spor som de vigtigste for hospitalets udvikling de kommende år. De strategiske spor er kvalificeret bredt på hospitalet med bidrag fra hospitalets MED-udvalg og ledelsessystemet. Ledere og MED-repræsentanter har et fælles a
Den bedste behandling tilpasset den enkelte patient At tilbyde patienten den bedste behandling er det vigtigste mål for Aalborg Universitetshospital. Derfor arbejder vi systematisk med læring gennem forskning, RKKP-databaser, nationale MDT-konferencer m.m. I klinikken arbejder vi også systematisk me
Samarbejde og sammenhæng på tværs Aalborg Universitetshospital arbejder sammen med kommuner, praktiserende læger og speciallæger om at styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tæt på borgeren, så de dele af forløbet, der ikke kræver hospitalets specialistviden, kan håndteres i primær sektor.
Forskning, uddannelse og innovation Ved Aalborg Universitetshospital gennemføres forskning i alle hospitalets kliniske specialer med henblik på at forbedre forebyggelse, undersøgelse, diagnostik, behandling og pleje. Udviklingen indenfor forskning, uddannelse og innovation sker i tæt og formaliseret
Ledelse og MED-samarbejde God ledelse og et godt MED-samarbejde er en forudsætning for, at Aalborg Universitetshospital lykkes med sine kerneopgaver. Vi fortsætter arbejdet med at styrke den patientnære ledelse samt ledelseskommunikationen. Målet er, at alle ledere har mandat og handlekraft til at t
Handleplan 2021
Respekt for patientens tid ................................................. 6 Sammenhæng og nærhed ................................................. 7 På patientens præmisser ................................................. 8 Sikkerhed og kvalitet for patienten .......................
NATIONALE MÅL : BEDRE KVALITET, SAMMENHÆNG OG GEOGRAFISK LIGHED I SUNDHEDSVÆSNET BEDRE HÆNGENDE FORLØB STYRKET INDSATS FOR KRONIKERE OG ÆLDRE PATIENTER FORBEDRET OVERLEVELSE SIKKERHED BEHANDLING AF HØJ KVALITET HURTIG UDREDNING OG BEHANDLING ØGET FLERE SUNDE LEVEÅR MERE EFFEKTIVT INDDRAGELS
Handleplan 2021 Handleplanen beskriver de vigtigste hospitalsindsatser for Aalborg Universitetshospitals tre kerneopgaver: Alle patienter får et sammenhængende, sikkert og effektivt forløb med høj faglig kvalitet Forskning, udvikling og innovation, så vi også fremadrettet kan levere det bedste til
Respekt for patientens tid Patienterne på Aalborg Universitetshospital skal opleve effektive og sammenhængende forløb med høj kvalitet. Der skal være respekt for patientens tid i det samlede patientforløb i form af hurtig udredning og korte ventetider, hvor der samtidig tages højde for patienternes
Sammenhæng og nærhed Stadig flere patienter har komplekse sygdomsforløb, som går på tværs af specialer og sektorer. Vores mål er, at flere sundhedsydelser leveres i patientens hjem eller nærområde i et tæt samarbejde med kommune, praktiserende læge og speciallæge samt støttet af de digitale mulighed
På patientens præmisser Patienters og pårørendes viden, ønsker og erfaringer kombineret med faglig ekspertise skaber øget kvalitet i behandlingen af den enkelte patient og i udviklingen af patientforløb. Som hospital har vi ansvaret for at forebygge ulighed ved at tilpasse forløbet til patientens re
Sikkerhed og kvalitet for patienten Sikkerhed og kvalitet for patienten har højeste prioritet på hospitalet og er grundlaget for, at hospitalets patienter får den bedste behandling. Arbejdet er forankret i ledelsesorganisationen, hvor de nødvendige rammer sikres med afsæt i Strategi for kvalitet og
Forskning, uddannelse og innovation Aalborg Universitetshospital indgår i et tæt samarbejde med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet om lægeuddannelsen på Aalborg Universitet. På tværs af hospitalets specialer leveres der forskningsbaseret diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering også på højt
En arbejdsplads I TOP Ledelses- og MED-systemet på Aalborg UH har fortsat stort fokus på at uddanne morgendagens medarbejdere samt rekruttere, introducere og fastholde dygtige ansatte i en periode med stigende krav til omstillinger og forandringer i forhold til COVID-19 og Nyt Aalborg Universitetsho
Ledelse og MED-samarbejde Arbejdet med matriklernes profiler og med at gøre hospitalet Klar til NAU har særligt fokus. Alle ledelser inddrager deres MED-udvalg som strategisk partner i klargøringsarbejdet, både i forhold til at klargøre driften, afprøve nye arbejdsgange og fastholde et godt arbejdsm
Her finder du mere viden På Personalenet har vi samlet en række dokumenter, som uddyber og giver baggrundsviden, værktøjer m.m. til flere af indsatserne i handleplanen. Siden har bl.a. links til mere info om: COVID-19 beredskab på Aalborg UH Klar til NAU NordEPJ Sikkert patientflow Patientens T