Samarbejde
og sammenhæng på tværs
Aalborg Universitetshospital arbejder sammen med kommuner,
praktiserende læger og speciallæger om at styrke det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen tæt på borgeren, så de dele
af forløbet, der ikke kræver hospitalets specialistviden, kan
håndteres i primær sektor.
Patientens Team og Sikkert Patientflow
Vores rolle bevæger sig mod i stadig højere grad at være
udadrettede specialister, der stiller viden til rådighed og giver
sparring til vores samarbejdspartnere; kommunens personale,
de praktiserende læger og speciallæger. På den måde skaber vi
sammen mere smidige forløb for patienten og forebygger unødvendige indlæggelser og ambulante besøg.
Patientens Team og Patientansvarlig Læge er den samarbejdsform, patienter og pårørende møder på Aalborg Universitetshospital. Relationerne mellem fagpersonerne og med patient
og pårørende skal sikre velkoordinerede forløb med afsæt i den
enkelte patients behov på tværs af specialer, matrikler og
hospitaler og i samarbejdet med almen praksis og de nordjyske
kommuner.
Målet er, at patienten får behandling med høj kvalitet, hvor
ressourcerne i sundhedsvæsenet bruges mest hensigtsmæssigt,
og patienten og de pårørende oplever sammenhæng på tværs.
patienten, frem for at patienten skal flytte fra sted til sted. Hvor
det giver mening, kan patienten selv booke tid efter behov frem
for faste kontroller.
Vi tager ansvar og koordinerer på tværs, så patienten kan være
på det rette sted med den rette behandling.
Sammen med primær sektor finder vi forbedringspotentialer,
udnytter de digitale muligheder i samarbejdet og udvikler
patientforløb med høj sammenhæng på tværs af sektorer.
Patienter og pårørende er en naturlig del af udviklingsarbejdet.
Det bedste for patienten
ikke for systemet
I de kommende år fortsætter arbejdet med at tilpasse logistik
og samarbejde med patienten som omdrejningspunkt frem mod
NAU. Vi afstemmer med patienten og de pårørende, hvad der
passer bedst ind i deres liv: om samtaler skal ske via fremmøde,
telefon, videomøde eller andet. Vi giver mulighed for selv at
booke tider og for at samle aftaler på samme dag. Vi samles om
2020 20249
Strategiske spor 20202024
Kolofon Redaktion Hospitals MED-udvalget Udvidet Hospitalsledelse Tekst Den samlede administration, Aalborg UH Layout Dorte Andersen, Kommunikation, RN Tryk Stibo Complete Yderligere information Telefon: 97 66 00 00 E-mail: aalborguh@rn.dk www.aalborguh.rn.dk ISBN: 978-87-90880-92-7 22020 20
Aalborg Universitetshospital er et universitetshospital, som leverer højt specialiseret behandling, forskning og uddannelse på højeste niveau. er et akuthospital, som handler hurtigt og effektivt, når patienten har brug for det. er nærområdets hospital, hvor patienterne møder høj kvalitet og god sam
Vision Aalborg Universitetshospital Patientens hospital Vores arbejdsplads Jeg føler mig godt modtaget, godt behandlet og i gode hænder Min læge kender mig, og mit team skaber sammenhæng Jeg er med til at beslutte min egen behandlingsplan VORES ARBEJDSPLADS PATIENTENS HOSPITAL med mennesket i c
Vi udvikler morgendagens behandling Vi uddanner morgendagens medarbejdere
Strategiske 62020 2024
spor 2020 2024 Udvidet Hospitalsledelse har udpeget fire fælles strategiske spor som de vigtigste for hospitalets udvikling de kommende år. De strategiske spor er kvalificeret bredt på hospitalet med bidrag fra hospitalets MED-udvalg og ledelsessystemet. Ledere og MED-repræsentanter har et fælles a
Den bedste behandling tilpasset den enkelte patient At tilbyde patienten den bedste behandling er det vigtigste mål for Aalborg Universitetshospital. Derfor arbejder vi systematisk med læring gennem forskning, RKKP-databaser, nationale MDT-konferencer, forebyggelse af utilsigtede hændelser m.m. Vi ø
Samarbejde og sammenhæng på tværs Aalborg Universitetshospital arbejder sammen med kommuner, praktiserende læger og speciallæger om at styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tæt på borgeren, så de dele af forløbet, der ikke kræver hospitalets specialistviden, kan håndteres i primær sektor.
Forskning, uddannelse og innovation Ved Aalborg Universitetshospital gennemføres forskning i alle hospitalets kliniske specialer med henblik på at forbedre forebyggelse, undersøgelse, diagnostik, behandling og pleje. Udviklingen indenfor forskning, uddannelse og innovation sker i tæt og formaliseret
Ledelse og MED-samarbejde God ledelse og et godt MED-samarbejde er en forudsætning for, at Aalborg Universitetshospital lykkes med sine kerneopgaver. Vi fortsætter arbejdet med at styrke den patientnære ledelse samt ledelseskommunikationen. Målet er, at alle ledere har mandat og handlekraft til at t
Handleplan 2020
Respekt for patientens tid ................................................. 7 Sammenhæng og nærhed ................................................. 8 På patientens præmisser ................................................. 9 Sikkerhed og kvalitet for patienten .......................
NATIONALE MÅL : BEDRE KVALITET, SAMMENHÆNG OG GEOGRAFISK LIGHED I SUNDHEDSVÆSNET BEDRE HÆNGENDE FORLØB STYRKET INDSATS FOR KRONIKERE OG ÆLDRE PATIENTER FORBEDRET OVERLEVELSE SIKKERHED BEHANDLING AF HØJ KVALITET HURTIG UDREDNING OG BEHANDLING ØGET FLERE SUNDE LEVEÅR MERE EFFEKTIVT INDDRAGELS
Handleplan 2020 Handleplanen beskriver de vigtigste hospitalsindsatser for Aalborg Universitetshospitals tre kerneopgaver i 2020: Alle patienter får et sammenhængende, sikkert og effektivt forløb med høj faglig kvalitet Forskning, udvikling og innovation, så vi også fremadrettet kan levere det bed
Respekt for patientens tid Patienterne på Aalborg Universitetshospital skal opleve effektive og sammenhængende forløb med høj kvalitet. Der skal være respekt for patientens tid i det samlede patientforløb i form af hurtig udredning og korte ventetider, hvor der samtidig tages højde for patienternes
Sammenhæng og nærhed Stadig flere patienter har komplekse sygdomsforløb, som går på tværs af specialer og sektorer. Vores mål er, at flere sundhedsydelser leveres i patientens hjem eller nærområde i et tæt samarbejde med kommune og praktiserende læge og speciallæge samt støttet af de digitale muligh
På patientens præmisser Patienters og pårørendes viden, ønsker og erfaringer kombineret med faglig ekspertise skaber øget kvalitet i behandlingen af den enkelte patient og i udviklingen af patientforløb. Som hospital har vi ansvaret for at forebygge ulighed ved at tilpasse forløbet til patientens re
Sikkerhed og kvalitet for patienten Sikkerhed og kvalitet for patienten har højeste prioritet på hospitalet og er grundlaget for, at hospitalets patienter får den bedste behandling. Arbejdet er forankret i ledelsesorganisationen, hvor de nødvendige rammer sikres med afsæt i Strategi for kvalitet og
Forskning, uddannelse og innovation Det tætte og gode samarbejde med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet om forskningsbaserede uddannelser i top er også i 2020 en forudsætning for, at patienterne får den bedste diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering af højt kompetente
En arbejdsplads I TOP Aalborg Universitetshospital har kontinuerligt fokus på at uddanne morgendagens medarbejdere samt rekruttere, introducere, udvikle og fastholde dygtige ansatte. Samarbejde, indflydelse og trivsel på arbejdspladsen er et vigtigt fundament for, at vi kan levere den bedste behandl
Ledelse og MED-samarbejde Ledelse og MED-samarbejde skal styrkes med afsæt i hospitalets mission og vision og I TOP værdierne. Dialog, samarbejde og kompetencer skal give mandat og handlekraft til at træffe og udføre beslutninger i alle døgnets timer, som sikrer gode patientforløb og en god stabil d