til at skærpe opmærksomheden hos medarbejderne
på, hvilke handlemuligheder de selv har for at nedbringe regionens CO2-udledning.
Handlinger
Det skal også være muligt for afdelinger, eller dele
af afdelinger at vælge at være pilotafdelinger, som
sætter højere krav til egen klima-venlig adfærd. Her
igennem kan afprøves nye metoder og rutiner på
et afgrænset område, og erfaringer med disse kan
dernæst deles. Nye metoder og rutiner kan også
afprøves i en afgrænset periode, fx kan en uge årligt
udpeges til low impact/no impact uge, hvor der
gøres en ekstra indsats.
Region Nordjylland har en intern Klimapris. I 2017
blev den første gang uddelt, og det var en stolt ledende overlæge som på vegne af de ansatte i Klinik
Diagnostik og projektgruppe modtog prisen for det
pusterør til blod- og vævsprøver der er etableret
mellem Sygehus Nord og Syd. I 2018 modtog køkkenet på sygehuset i Thisted prisen som anerkendelse for deres indsats for at opnå Det Økologiske
Spisemærke i sølv. Denne stolthed over at bidrage
positivt til et bedre klima skal støttes og fremhæves.
16
Muligheden for at klima- og bæredygtighed
tilføjes som arbejdsområde for arbejdsmiljørepræsentanter i Region Nordjylland drøftes
Ud af den pulje, der er afsat til klimaindsatser,
afsættes en mindre del til personaledrevne
initiativer og projekter
Region Nordjyllands Klimapris uddeles årligt
til en afdeling eller institution, som har gjort en
positiv klimaindsats
Det muliggøres at afdelinger/kontorer kan
udpeges sig selv som pilotafdelinger for afprøvning af mere vidtgående tiltag for øget bæredygtighed, og erfaringer fra disse afrapporteres
og deles
Der indføres en årlig low impact/no impact
uge, som afdelinger og institutioner opfordres
til at deltage i.
Klimahandlingsplan
Klimahandlingsplan for Region Nordjylland 2019-2022
1. Indledning Region Nordjylland har siden 2010 været KlimaRegion, med en forpligtelse til at nedbringe den årlige CO2-udledning med 2%. Siden da har Danmark tiltrådt Paris-aftalen, og det reduktionskrav som findes der, er betydeligt mere ambitiøst. I Paris-aftalen understreges vigtigheden af, at al
altså allerede som samfund taget store skridt i den rigtig retning, og selvom de næste skridt måske er sværere end de første var, så skal det være muligt at opnå den nødvendige reduktion af CO2-udledningen. Mio. ton CO2e 100 Historiske udledninger 1990-2016 Basisfremskrivning 2018 80 60 40 20
Hvad skal Region Nordjylland gøre? Region Nordjylland skal klima-optimere sin egen drift, en indsats som tidligere har været betegnet at feje for egen dør. I denne handlingsplan vil den blive omtalt som indsatser for Regionen som virksomhed. Region Nordjylland skal også gøre hvad de kan for at påvi
Indsatsområder og lokale klimaplaner Klimahandlingsplanens strategiske afsæt er Mulighedernes Nordjylland, regional udviklingsstrategi 2019-2022 samt den KlimaRegion aftale som Region Nordjylland i 2010 indgik med Danmarks Naturfredningsforening. Handlingsplanen fokuserer på de områder, hvor det er
Det er oplagt, at økonomien på visse områder kan være en udfordring for opnåelse af klimamålene, og der vil løbende skulle ske afvejninger af indsatsen i relation til den økonomiske formåen. Det er derfor vigtigt politisk at følge processen tæt over en længere årrække, og løbende lave de nødvendige
2. Region Nordjylland som virksomhed Region Nordjylland driver regionens sygehuse og en række specialinstitutioner. Regionen beskæftiger over 12.000 ansatte og råder over mere end 550.000 kvm bygninger. Med så store tal gør det en væsentlig forskel, om virksomheden Region Nordjylland drives klimabev
I den kommende oversigt over handlinger tages der udgangspunkt i at 2030-målet skal nås, men ikke at alle handlinger skal igangsættes fra dag 1. Det vil kræve en række forskellige økonomiske instrumenter og en gradvis tilvænning til andre rutiner at opnå målene. Det forudsættes derfor, at der sker e
Pct. Fordeling af CO2-udledningen fra de forskellige transportformer 30 25 20 15 10 5 0 Transport Figuren viser den procentvise fordeling af CO2-udledningen fra de forskellige transportformer, der i alt udgør Region Nordjyllands klimaaftryk på transportområdet. I opgørelsen indgår ikke medarbej
Nordjylland gennem klimahandlingsplanen mulighed for at påvirke i en klimavenlig retning gennem krav i udbud til de anvendte køretøjer og serviceydelser. Regionens medarbejdere transporterer sig i forbindelse med møder, kurser, projekter og andre arbejdsopgaver rundt i både ind- og udland. Transport
12 Indkøbspolitik Indsatsområde Indsatsområde Der skabes overblik over indsatser for mindskelse af klimaaftryk fra maden i alle regionens køkkener. Der nedsættes et forum for klimaindsats på forplejningsområdet, såfremt denne opgave ikke kan løftes af et allerede eksisterende forum. Det nedsatte
som en del af serviceydelsen. Denne indirekte udledning, som regionens aktiviteter giver anledning til, kan nedbringes på forskellig vis. Dels ved at minimere mængden af varen eller ydelsen som købes, og dels ved at stille krav til de varer og ydelser der købes, om at de begrænser deres klimafodaftr
Handlinger Fagpersoner med indsigt i klima og bæredygtighed indgår i arbejdet med at opstille krav til alle relevante udbud Der stilles klima- og miljøkrav ved enhver mulig lejlighed, f.eks. Svanemærkning, dette gælder både indkøb af varer og tjenesteydelser I de lokale klimahandlingsplaner tages k
tiske løsninger, der fungerer i hverdagen for både drifts- og teknisk personale, sundhedspersonale og administrative medarbejdere, og det er væsentligt at beskrive og anvende best practise løsninger, der hvor de findes i regionens afdelinger. Der skal fokuseres på: Affaldsforebyggelse Øget genanven
til at skærpe opmærksomheden hos medarbejderne på, hvilke handlemuligheder de selv har for at nedbringe regionens CO2-udledning. Handlinger Det skal også være muligt for afdelinger, eller dele af afdelinger at vælge at være pilotafdelinger, som sætter højere krav til egen klima-venlig adfærd. Her
3. Region Nordjylland som samfund De fleste handlinger i denne handlingsplan angår Region Nordjylland som virksomhed. Det er indenfor egen virksomhed, at Region Nordjylland har den største og mest målbare mulighed for at bidrage til klimaforbedringer og CO2-reduktion. Region Nordjylland kan imidlert
og diesel) over til el, biogas og brint, og en omstilling af el- og varmeproduktion væk fra brug af kul og naturgas. De indirekte kilder til CO2-udledning for en gennemsnitsdansker fordeler sig som vist på figuren: Gennemsnitsdanskerens CO2-udledning angivet i ton. Service og kommunikation Mad og
el og varme. Region Nordjylland vil fortsat følge denne udvikling tæt, og bidrage hvor det er muligt med facilitering, koordinering og tilvejebringelse af datagrundlag. Udviklings- og demonstrationsprojekter Med så store ændringer som den grønne omstilling kræver i samfundet er der ikke altid færdi
brede befolkning, som herigennem kan lære om bæredygtighed og få viden om hvordan Region Nordjylland arbejder med klima og bæredygtighed i egen virksomhed. Region Nordjylland er i skrivende stund involveret i to interregionale projekter med fokus på klima og Bæredygtighed: CESME og SCOPE3. CESME C
gionsrådets mål, at trafikken foregår så bæredygtigt som teknologi og økonomi tillader. Med vedtagelsen af NTs Forretningsplan 2016-20, blev Omstilling til mere grøn transport indskrevet som et af de vigtige indsatsområder. Miljø indgår derfor som et af de tre søjler, mobiliteten bygges på, i NTs Mo
NTs model til at vurdere CO2 belastningen er en forsimplet beregningsmodel, der kan give et skøn over belastningens totale størrelse, ud fra bussernes fordeling på EURO normer, og antal kørte timer, men som ikke kan opfange ændringer, der fx. skyldes renere motorer inden for hver EURO norm, mindre b
Klimahandlingsplan 23
Region Nordjylland Regional Udvikling Niels Bohrs Vej 30 9220 Aalborg Øst www.rn.dk September 2019