Handlinger
Fagpersoner med indsigt i klima og bæredygtighed indgår i arbejdet med at opstille krav til
alle relevante udbud
Der stilles klima- og miljøkrav ved enhver mulig
lejlighed, f.eks. Svanemærkning, dette gælder
både indkøb af varer og tjenesteydelser
I de lokale klimahandlingsplaner tages konkret
stilling til hvordan og hvor meget det er muligt
at reducere brugen af engangsartikler, særligt
med fokus på engangsartikler af plast
Principperne for cirkulær økonomi skal indgå
i arbejdet med udbud og indkøb af varer og
tjenesteydelser.
I de senere år er der i stigende grad kommet fokus
på, at affald skal ses som en ressource i en mere cirkulær økonomi, hvor affaldsressourcer genanvendes
i nye produktionsprocesser frem for at ende på lossepladsen eller i et forbrændingsanlæg. I Danmark
har vi i mange år været førende inden for forbrænding af affald, hvor vi har været gode til at udnytte
affaldet til at skabe billig energi og varme til borgere
og virksomheder. Den nationale ressourcestrategi
Danmark uden affald peger imidlertid frem mod
et paradigmeskifte i dansk affaldshåndtering. Vi
skal genanvende mere og forbrænde mindre. Der
er ganske enkelt ikke råd til, at brugbare ressourcer
går op i røg.
Region Nordjylland opgjorde i forbindelse med det
årlige klima- og miljøregnskab i 2016 og 2017 også
mængde og art af affald fra sygehusene, sygehusapoteket, specialsektor, anlæg og administrationen. Denne opgørelse viser, at der er stor forskel
på hvilken systematik, der anvendes i sortering og
bortskaffelse, hvilket ikke mindst skyldes at affald
håndteres forskelligt i de nordjyske kommuner.
Det må antages, at der er et stort potentiale i en
forbedret affaldshåndtering og logistik både lokalt
på regionens matrikler, og på et mere overordnet
niveau i et tværkommunalt samarbejde. Potentialet
i forhold til CO2-udledning består både i reduktion, som følge af at mindre affald skal bortskaffes
(transporteres og destrueres), at flere ting kan genanvendes og dermed ikke bliver til affald, og at flere
og flere affaldsfraktioner kan sælges og generere en
indtægt.
Der skal arbejdes på øget og bedre genanvendelse
af Region Nordjyllands affald. Når regionens hospi-
En forstærket indsats for at reducere affaldsproduktionen i Region Nordjylland kan kræve helt lavprak-
Affald og ressourcer
14
taler, institutioner og afdelinger sorterer mere affald
til genanvendelse, sikres det, at de dyrebare materialer ikke forsvinder ud af cirkulation, men i stedet
kan erstatte jomfruelige materialer i produktionen
af nye produkter. Derved spares den CO2, der ville
have været brugt på at udvinde og producere nye
materialer, fx producere træ til papir eller udvinde
jernmalm til jern. På den måde kan regionens affald
i stigende grad bruges som en ressource for private
virksomheder, der samtidigt kan effektivisere deres
produktion.
Klimahandlingsplan
Klimahandlingsplan for Region Nordjylland 2019-2022
1. Indledning Region Nordjylland har siden 2010 været KlimaRegion, med en forpligtelse til at nedbringe den årlige CO2-udledning med 2%. Siden da har Danmark tiltrådt Paris-aftalen, og det reduktionskrav som findes der, er betydeligt mere ambitiøst. I Paris-aftalen understreges vigtigheden af, at al
altså allerede som samfund taget store skridt i den rigtig retning, og selvom de næste skridt måske er sværere end de første var, så skal det være muligt at opnå den nødvendige reduktion af CO2-udledningen. Mio. ton CO2e 100 Historiske udledninger 1990-2016 Basisfremskrivning 2018 80 60 40 20
Hvad skal Region Nordjylland gøre? Region Nordjylland skal klima-optimere sin egen drift, en indsats som tidligere har været betegnet at feje for egen dør. I denne handlingsplan vil den blive omtalt som indsatser for Regionen som virksomhed. Region Nordjylland skal også gøre hvad de kan for at påvi
Indsatsområder og lokale klimaplaner Klimahandlingsplanens strategiske afsæt er Mulighedernes Nordjylland, regional udviklingsstrategi 2019-2022 samt den KlimaRegion aftale som Region Nordjylland i 2010 indgik med Danmarks Naturfredningsforening. Handlingsplanen fokuserer på de områder, hvor det er
Det er oplagt, at økonomien på visse områder kan være en udfordring for opnåelse af klimamålene, og der vil løbende skulle ske afvejninger af indsatsen i relation til den økonomiske formåen. Det er derfor vigtigt politisk at følge processen tæt over en længere årrække, og løbende lave de nødvendige
2. Region Nordjylland som virksomhed Region Nordjylland driver regionens sygehuse og en række specialinstitutioner. Regionen beskæftiger over 12.000 ansatte og råder over mere end 550.000 kvm bygninger. Med så store tal gør det en væsentlig forskel, om virksomheden Region Nordjylland drives klimabev
I den kommende oversigt over handlinger tages der udgangspunkt i at 2030-målet skal nås, men ikke at alle handlinger skal igangsættes fra dag 1. Det vil kræve en række forskellige økonomiske instrumenter og en gradvis tilvænning til andre rutiner at opnå målene. Det forudsættes derfor, at der sker e
Pct. Fordeling af CO2-udledningen fra de forskellige transportformer 30 25 20 15 10 5 0 Transport Figuren viser den procentvise fordeling af CO2-udledningen fra de forskellige transportformer, der i alt udgør Region Nordjyllands klimaaftryk på transportområdet. I opgørelsen indgår ikke medarbej
Nordjylland gennem klimahandlingsplanen mulighed for at påvirke i en klimavenlig retning gennem krav i udbud til de anvendte køretøjer og serviceydelser. Regionens medarbejdere transporterer sig i forbindelse med møder, kurser, projekter og andre arbejdsopgaver rundt i både ind- og udland. Transport
12 Indkøbspolitik Indsatsområde Indsatsområde Der skabes overblik over indsatser for mindskelse af klimaaftryk fra maden i alle regionens køkkener. Der nedsættes et forum for klimaindsats på forplejningsområdet, såfremt denne opgave ikke kan løftes af et allerede eksisterende forum. Det nedsatte
som en del af serviceydelsen. Denne indirekte udledning, som regionens aktiviteter giver anledning til, kan nedbringes på forskellig vis. Dels ved at minimere mængden af varen eller ydelsen som købes, og dels ved at stille krav til de varer og ydelser der købes, om at de begrænser deres klimafodaftr
Handlinger Fagpersoner med indsigt i klima og bæredygtighed indgår i arbejdet med at opstille krav til alle relevante udbud Der stilles klima- og miljøkrav ved enhver mulig lejlighed, f.eks. Svanemærkning, dette gælder både indkøb af varer og tjenesteydelser I de lokale klimahandlingsplaner tages k
tiske løsninger, der fungerer i hverdagen for både drifts- og teknisk personale, sundhedspersonale og administrative medarbejdere, og det er væsentligt at beskrive og anvende best practise løsninger, der hvor de findes i regionens afdelinger. Der skal fokuseres på: Affaldsforebyggelse Øget genanven
til at skærpe opmærksomheden hos medarbejderne på, hvilke handlemuligheder de selv har for at nedbringe regionens CO2-udledning. Handlinger Det skal også være muligt for afdelinger, eller dele af afdelinger at vælge at være pilotafdelinger, som sætter højere krav til egen klima-venlig adfærd. Her
3. Region Nordjylland som samfund De fleste handlinger i denne handlingsplan angår Region Nordjylland som virksomhed. Det er indenfor egen virksomhed, at Region Nordjylland har den største og mest målbare mulighed for at bidrage til klimaforbedringer og CO2-reduktion. Region Nordjylland kan imidlert
og diesel) over til el, biogas og brint, og en omstilling af el- og varmeproduktion væk fra brug af kul og naturgas. De indirekte kilder til CO2-udledning for en gennemsnitsdansker fordeler sig som vist på figuren: Gennemsnitsdanskerens CO2-udledning angivet i ton. Service og kommunikation Mad og
el og varme. Region Nordjylland vil fortsat følge denne udvikling tæt, og bidrage hvor det er muligt med facilitering, koordinering og tilvejebringelse af datagrundlag. Udviklings- og demonstrationsprojekter Med så store ændringer som den grønne omstilling kræver i samfundet er der ikke altid færdi
brede befolkning, som herigennem kan lære om bæredygtighed og få viden om hvordan Region Nordjylland arbejder med klima og bæredygtighed i egen virksomhed. Region Nordjylland er i skrivende stund involveret i to interregionale projekter med fokus på klima og Bæredygtighed: CESME og SCOPE3. CESME C
gionsrådets mål, at trafikken foregår så bæredygtigt som teknologi og økonomi tillader. Med vedtagelsen af NTs Forretningsplan 2016-20, blev Omstilling til mere grøn transport indskrevet som et af de vigtige indsatsområder. Miljø indgår derfor som et af de tre søjler, mobiliteten bygges på, i NTs Mo
NTs model til at vurdere CO2 belastningen er en forsimplet beregningsmodel, der kan give et skøn over belastningens totale størrelse, ud fra bussernes fordeling på EURO normer, og antal kørte timer, men som ikke kan opfange ændringer, der fx. skyldes renere motorer inden for hver EURO norm, mindre b
Klimahandlingsplan 23
Region Nordjylland Regional Udvikling Niels Bohrs Vej 30 9220 Aalborg Øst www.rn.dk September 2019