30,1% (1.606)
23,6% (3.347)
23,2% (5.632)
22,1% (2.093)
15,2% (596)
Figur 2: Figuren angiver
andelen af alle dimittender
der er fra TekNat-uddannelser
(med antallet af TekNat-uddannede i parentes) fordelt
på beliggenhedsregion for
institutionen. I afgangsåret
2016 er 30,1 pct. af alle Region Nordjyllands dimittender
fra TekNat-uddannelser, mens
andelen for de øvrige regioner
er under 25 pct. og for Region Sjælland under 20 pct.
Kilde: LANGE GRUPPEN 2018
på data fra Danmarks Statistik
Nordjylland
Midtjylland
Hovedstaden
nelser, og universitetet er efter DTU
landets næststørste uddannelsesinstitution for civilingeniører. Omvendt er
uddannelserne inden for bio- og mat/
fys/kemi-området relativt små i regionen. Der er derfor blandt de nordjyske
TekNat-kandidater forholdsvist flere
ingeniører og andre teknikuddannede
end i resten af landet.
Med bl.a. Aalborg Universitets store
volumen på ingeniøruddannelserne
ligner Region Nordjyllands TekNat-profil Hovedstadens langt mere end de
andre tre regioners. De enkelte regioners
TekNat-profiler kan udforskes nærmere i
dashboard-værktøjet.
Syddanmark
Sjælland
Mænd
Kvinder
50,0%
36,9%
13,8%
Nordjylland
12,0%
Øvrige regioner
Mand
Kvinde
Figur 3:
I Region Nordjylland i afgangsåret 2016 er 50,0 pct. af alle mandlige dimittender
fra TekNat-uddannelser, mens 13,8 pct. af alle kvindelige dimittender er fra TekNat-uddannelser. De tilsvarende tal for de øvrige regioner er 36,9 pct. for mandlige dimittender og 12,0
pct. for kvindelige dimittender. Tallene er opgjort på institutionsbeliggenhed.
Kilde: LANGE GRUPPEN 2018 på data fra Danmarks Statistik
NORDJYSK UDDANNELSESINDBLIK 2018 TEMA
Dimittender fra teknisk-naturvidenskabelige uddannelser
15
NORDJYSK UDDANNELSESINDBLIK 2018 TEMA Temaindblik om teknisk-naturvidenskabelige uddannelser
Denne publikation er et temaindblik tilhørende Region Nordjyllands årlige Uddannelsesindblik. Nordjysk Uddannelsesindblik blev første gang udgivet i 2013. Denne publikation kan ligeledes hentes på Region Nordjyllands hjemmeside. Udarbejdet for Region Nordjylland, Regional Udvikling, af: Lange Grupp
FORORD Regionsrådet ønsker med dette temaindblik at sætte fokus på behovet for at flere unge vælger en teknisk og naturvidenskabelig uddannelse (TekNat-uddannelser). De nordjyske virksomheder er midt i omstillingen til Industri 4.0 som vil stille ændrede krav til de kompetencer, som virksomhederne
INDHOLD Temaindblik om teknisk-naturvidenskabelige uddannelser ................................................................ 6 Resumé ................................................................................................................................................................ 1
INDLEDNING Temaindblik om teknisknaturvidenskabelige uddannelser Temaindblikket fokuserer på hvad der karakteriserer de unge der vælger en TekNat-uddannelse i Region Nordjylland efter gennemført ungdomsuddannelse, på tilgang og gennemførsel på overordnede TekNat-retninger samt nordjyske TekNat-dim
VIGTIGSTE RESULTATER TekNat i Nordjylland 44% flere studenter siden 2005. 19% flere med TekNat-profil. Htx fordoblet siden 2005. Under 1/3 er kvinder. TekNat på ungdomsuddannelser Andel med TekNat-profil på stx er faldet fra 55% til under 40%. 8 DE FAGLIGT STÆRKE HAR TEKNAT-PROFIL: Karaktergns
FRAFALD FØRSTE STUDIEÅR: TekNat: 18% Øvrige: 16% FÅ KVINDER PÅ TEKNAT: TekNat: 78% mænd 22% kvinder Øvrige: 37% mænd 63% kvinder På TekNatvideregående udddannelse Mænd og kvinder har samme frafald på TekNat. NORDJYSK UDDANNELSESINDBLIK 2018 TEMA TEKNAT-DIMITTENDER HAR 5 ÅR EFTER UDDANNELSE MEG
Resumé I Nordjylland har man oplevet en stigning både absolut og relativt i mængden af TekNat-uddannede dimittender. I forhold til landets øvrige regioner dimitterer Nordjylland andelsmæssigt allerflest TekNat-uddannede. Regionen uddanner rigtig mange civilingeniører og har stærke professionsbachel
med 19 pct. Der er således sket et fald i andelen af studenter som vælger TekNat-fag på A-niveau. Faldet er sket samtidig med indfasningen af gymnasiereformen fra 2005 (hvor stx-uddannelsens overordnede retningsopdeling på en sproglig og matematisk linje blev udfaset) og i samme periode som indførel
videnskab og teknik på grundskolens afgangstrin, herunder at TekNat-fagene i uddannelsesvejledningen præsenteres som gennemførlige for alle elever. 4. UDFORDRING: For få kvinder på teknisknaturvidenskabelige videregående uddannelser Mænd udgjorde hele 78 pct. af tilgangen til de nordjyske TekNat-ud
Dimittender fra teknisknaturvidenskabelige uddannelser I Nordjylland er antallet af personer der hvert år dimitterer fra videregående uddannelser, steget siden 2003. Procentvis har væksten været størst hos TekNat-uddannelserne. I forhold til de øvrige regioner dimitterer Nordjylland relativt flest T
30,1% (1.606) 23,6% (3.347) 23,2% (5.632) 22,1% (2.093) 15,2% (596) Figur 2: Figuren angiver andelen af alle dimittender der er fra TekNat-uddannelser (med antallet af TekNat-uddannede i parentes) fordelt på beliggenhedsregion for institutionen. I afgangsåret 2016 er 30,1 pct. af alle Region Nor
Efterspørgsel på teknisknaturvidenskabelige dimittender Arbejdsmarkedet for nyuddannede fra videregående uddannelser er generelt konjunkturfølsomt hvilket nyuddannede i Region Nordjylland også oplever. I årene op til finanskrisen i 2008 var der en ophedet økonomi og tilsvarende en meget høj beskæfti
beskæftigelsesgrad for nyuddannede er således udelukkende noget som karakteriserer perioden kort tid efter indtrædelse på arbejdsmarkedet. Ligesom de nyuddannede er de TekNat-uddannede med fem års anciennitet tydeligt mere konjunkturfølsomme end andre uddannelsesgrupper. Vi ser at TekNat-dimittender
Nordjyske TekNateres højere beskæftigelsesgrad gør sig også gældende på tværs af uddannelsesniveauer, og især på de korte videregående uddannelser er der en meget højere beskæftigelsesgrad for TekNatere end for øvrige dimittender. Der er en særlig høj efterspørgsel på ITog teknikuddannede på dette u
Teknisk-naturvidenskabelige A-niveaufag på gymnasierne Vigende interesse for TekNat i gymnasiet Interessen for TekNat har i gymnasiet været faldende siden 2005. Der er således en mindre andel som afslutter deres gymnasieuddannelse med TekNat-fag på A-niveau i dag, end tilfældet var for 10 år siden.
A-niveaufag i gymnasierne reelt er, gør at færre unge vælger at dygtiggøre sig inden for det teknisk-naturvidenskabelige fagområde. Derudover kan stigningen i karaktergennemsnit med indførelsen af 7-trinsskalaen og bonusregler også tænkes at spille ind i fagvalget på gymnasierne. Når adgangskvotient
Antallet af nye studenter i Region Nordjylland er steget fra ca. 3.500 i 2005 til ca. 5.000 i 2016. Der er således sket en stigning i antallet af studenter på 44 pct. over disse 11 år. I samme periode er der sket en stigning i antallet af personer med TekNat-fag på A-niveau på 19 pct., fra 1.466 i 2
Rekruttering til teknisk-naturvidenskabelige videregående uddannelser Uddannelsesaktiviteten i Nordjylland vokser år for år. Der er således sket en bemærkelsesværdig stigning i tilgangen til både TekNat og ikke-TekNat-uddannelser i regionen. Stigningen i TekNat-tilgangen siden 2008 overgår betydelig
Rekruttering af studenter med og uden TekNat-fag på A-niveau Med de specifikke adgangskrav til videregående uddannelser blev der fra 2008 og frem stillet krav om særlige fag og niveauer til de fleste TekNat-uddannelser. Kravene stiger med niveauet for uddannelserne så der typisk er flere krav til A-
Køns- og uddannelsesforskelle mellem TekNat og andre uddannelser Til trods for TekNat-uddannelsernes stigende popularitet er der markante uddannelses- og kønsforskelle mellem de studerende der påbegynder hhv. TekNat-uddannelser og andre videregående uddannelser. Tilgangen til TekNat-uddannelserne be
Frafald på teknisk-naturvidenskabelige videregående uddannelser I nærværende opgørelse for videregående uddannelser er frafaldet opgjort inden for det første år fra uddannelsesstart. Frafald omfatter i den anvendte definition både frafald til anden og ingen uddannelse. På landsplan og i Nordjylland
På kandidatniveau er de studerende efter flere år i universitetsmiljøet mere erfarne, mere afklarede og dygtigere til at studere. Dette kommer også til udtryk i de generelt lave afbrudsprocenter. På mat/fys/kemi er afbrudsprocenten dog mere end tre gange så stor i Nordjylland som i de øvrige regione
Regional Udvikling - Uddannelse, Kultur & Oplevelsesøkonomi Niels Bohrs Vej 30 9220 Aalborg Ø Tlf.: 97 64 80 00 Email: region@rn.dk www.rn.dk 32 Kapitel xxx NORDJYSK UDDANNELSESINDBLIK 2018 TEMA